دخترباکلاه قرمز

دختربا کلاه قرمز

Girl with a red hat

67-1666

رنگ روغن روی چوب   18.1*23.2

نشنال گالری واشنگتن

این پرده نقاشی تحسین شده از سوی بسیاری از هنرشناسان،به دلیل صراحت،

وصمیمیت نسبت به کارهای دیگر ورمیر است.جسم دختر به دلیل نزدیک بودن

به لبه ی پایین برجسته و بزرگنماست.

آرنج را به دسته صندلی تکیه داده،اندکی برگشته و چشم در چشم بیننده دارد.با

دهانی نیمه باز وبرق انتظار در چشمان.

کاربرد رنگ به ظرافت تمام است.هم ازنظر هنر نقاشی هم روانشناسی تن

برزمینه رنگمایه های محو فرش د یواری جایگذاری شده ا ست و دوتاکید

رنگی ،سرخ کلاه و آبی لباس برجسته تر شده اند.سرخ آتشین پرها ی لبه

کلاه انگار از پرده بیرون زده است و به همین دلیل مایه ای قوی وروانی

به تصویر داده است.نگاه نافذ دخترراقویتر کرده و در سایه نارنجی رنگ

چهره ی دختر حل شده است.

آبی لباس به عکس سرد و درتضادبا رنگ سرخ است.حس ظریف ورمیر

درپژواک رنگ از بنفش عمیق زیرکلاه وسایه اندکی سبز برصورت دختر

پیداست.ورمیر،درست مثل نگاره زن با ترازو باگذاشتن رنگ سرخ مایل به

قهوه ای وبعد رنگ آبی ونیز استفاده از رنگمایه های زرد در چینهای لباس

به رنگ آبی نیز گرما بخشیده است.

نور نقش بسزایی در برجسته نمایی دارد.کلاه،لباس آبی،سر شیرباحلقه ای

دردهان، در مرکز نقاشی،رنگ سپید دستمال گردن توجه بیننده را به دختر

بیشتر جلب می کند .تکنیک نقاشی دراین کار با آثار او درطول سال های

1665 تا 1670 مطابقت دارد.مثل نگاره زن در حال نوشتن درلباس زرد

،ورمیر با اطمینان خاطر وتراشیدن لایه رنگ سپید باوسیله ای جزقلم مو

به تاثیردلخواه دست یافته است.

با گذاشتن آزاد ته مایه رنگهای مختلف در دور دهان و چشم چپ نیز به

تصویرزندگی بخشیده است. درسایه لب پایین ،رنگ صورتی تند وبنفش

کمرنگ درکنار چشم چپ و یک نقطه سبز. ورمیر از همین تکنیک در

پرده های سه نوازنده موسیقی،و زن گلدوز استفاده کرده است.

این نگاره به رغم نزدیکی با پرده های دیگراستثنایی نیزهست.او به عکس

کارروی بوم،این پرده را روی تخته چوب نقاشی کرده است.نکته ی دیگر

حالت چهره دختر است.این دختر در مقایسه بادختری باگوشواره مروارید

غریبه تر بنظر میرسد.نزدیکی ،محو و پنهان شده است.

ترکیب بندیهای ورمیرحاصل تجربه واستادی اودراستفاده از تکنیکهای نقاشی

است.فیگورها با استفاده دقیق از ژرف نمایی نور و رنگ به تصویرکشیده شده

اند .ازتصویر سر شیرها میتوان پی برد که ورمیر واقعیت را بی چون وچرا

تقلید نمیکرد.شیرسمت چپ کمی بزرگتر است ودرگوشه پایین ترنقاشی شده

است.درحالیکه دیده میشود شیر راست،بخشی از دسته صندلی است وبه نظر

کمی بالاتر از آن یکی قرارگرفته.سر شیرها رو به بیننده دارند،درحالیکه باید

بسوی دیگرنگاه کنند.باتوجه به حالت نشستن دختر،برخی هنرشناسان به همین

دلی تردید کرده اند که کار از ورمیر باشد.بااین همه،شکل سر شیرها و جای

گرفتنشان درتصویر واینکه بریک خط قرار ندارند ، به نگاه ورمیردرترکیب

بندی بسیارنزدیک است.

انتخاب ورمیر درکشیدن روی تخته چوب نیز میتواند به دلیل استفاده ازسطح

زمخت وابزار زمخت درنزدیک ترشدن به موضوع باشد .درعکسبرداری با

اشعه ایکس دیده شده است که فیگور ، ابتدا فیگورمرد بوده است . ورمیربا

تراشیدن رنگ و رنگ گذاری های دوباره که تنها برسطح سخت ممکن بوده

است،به صمیمیت فضا و آفرینش آن نزدیکترشده است.

/ 7 نظر / 18 بازدید
فتحی

با سلام- بسیار عالیست دستتان درد نکند این کار ورمیر را ندیده بودم -زنده باشید

مسعود آورد

سلام مریم جان خوبی عزیزم؟ متاسفانه من موفق نشدم نقاشیهارو ببینم هرچی منتظر موندم عکسا لود نشدن حییییییییییییییییییییییف هر وقت آپ کردی آدرس سایتت رو برام تو یاهو آف بزار ادیه من : masoud.avard ممنونت میشم من اینم : http://lakposhtha.77forum.com/profile.forum?mode=viewprofile&u=385

فتحی

با سلام-یک سوال دارم آیا وقتی وارد وبلاگ من میشوید برای کامپیوترتان اتفاقی نیفتاده؟ آخه یکی از دوستان میگه وقتی وارد وبلاگ من میشه کامپیوترش خراب میشه و گفته که شاید وبلاگ من ویروسی شده باشه لطفن کنترل کنید ببینید با مراجعه به وبلاگ من مشکلی برای رایانه شما پیش نیومده باشه اگه اینطوره عذر من رو بپذیرید و اگه میدونید در اینجور مواقع چطور میشه مشکل رو رفع کرد راهنمایی کنید سپاسگذارم - زنده باشید

فتحی

با سلام - از راهنمائی هاتون بسیار سپاسگذارم - راستی در مورد تصویر زن با تنگ آب باز هم تصویر کمی از پهنا کشیدگی پیدا کرده -پاینده باشید